Acte necesare pentru PFA

Desfasurarea unei afaceri in Romania implica, printre altele, alegerea una forme de organizare juridica. Aici poti alege intre mai multe optiuni. Cele mai des intalnite sunt PFA-ul si SRL-ul. In ambele forme poti avea singur puterea de decizie asupra propriei afaceri, putand sa excluzi orice alt factor decident.

Daca alegi sau ai ales deja sa mergi spre prima forma de organizare juridica, trebuie sa stii care sunt actele necesare pentru PFA, in cat timpĀ  ti poti face un PFA-ul si care sunt costurile.

Acte necesare pentru PFA

Pentru a avea aceasta forma de organizare a afacerii tale, trebuie sa mergi la filiala Oficiului National al Registrului Comertului din judetul tau cu un dosar care trebuie sa contina mai multe acte necesare pentru PFA.

O parte dintre aceste acte sunt necesare in toate cazurile. Altele iti vor fi cerute doar in anumite situatii. Le gasesti enumerate pe site-ul ONRC dar le voi aborda si in randurile ce urmeaza.

In toate situatiile ai nevoie de urmatoarele acte necesare pentru PFA:

  1. Un act de identitate, fie el pasaport sau CI
  2. O cerere privind inregistrarea fiscala. Il vei primi la sediul ONRC sau il poti descarca de pe site-ul institutiei. Trebuie sa il depui in orginal
  3. Un formular privind inregistrarea fiscala. Il poti primi la sediul ONRC sau il poti descarca de pe site-ul institutiei
  4. O declaratie tip unde ai de alese intre doua modele tipizate in functie de ce alegi sa declari. Voi vorbi despre ele mai tarziu
  5. O alta declaratie pe proprie raspundere privind indeplinirea conditiilor legale pentru desfasurarea activitatilor ca PFA. Vei gasi detalii si despre acest punct in randurile de mai jos
  6. Un inscris care atesta dreptul de folosinta al spatiului care va deservi ca sediu social sau ca punct de lucru. Si acest punct va fi dezbatut sumar in randurile ce urmeaza
  7. Specimen de semnatura

Declaratia de la punctul 4 poate fi de doua feluri, in functie de alegerea ta. Vei avea la dispozitie doua modele de declaratii si va trebui sa alegi una dintre ele.

Poti declara ca nu desfasori activitate economica la sediul profesional, la sediile secundare sau in afara acestora. In caz contrar va trebui sa depui o declaratia care sa ateste ca indeplinesti conditiile legale de functionare prevazute de legislatia din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectia mediului si protectia muncii.

Declaratia de la punctul 5 trebuie data in forma olografa, adica scrisa de mana si in original. Poti gasi modelul acesteia pe site-ul ONRC sau il poti primi la sediul institutiei.

Inscrisul care atesta dreptul de folosinta al spatiului pe care il declari ca fiind sediul social sau punct de lucru poate fi de mai multe feluri. Poti dovedi dreptul de folosinta cu un titlu de proprietate, cu un contract de vanzare-cumparare a spatiului, cu un contract de inchiriere, cu un contract de comodat, cu un act de donatie etc.

Specimenul de semnatura poate fi obtinut de la un notar public, in forma legalizata, sau il poti obtine de la directorul ORC, care iti va certifica semnatura.

Alte acte care ar putea sa fie necesare pentru inregistrarea unui PFA

Pe langa o serie de acte necesare pentru PFA, care sunt obligatorii in toate situatiile si pe care le-am prezentat mai sus, sunt situatii in care e posibil sa ai nevoie si de alte acte pentru a iti face un PFA.

Avizul asociatiei de proprietari sau locatori privind schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta poate fi necesar atunci cand spatiul declarat ca sediu social sau punct de lucru se afla intr-un bloc. E vorba de un formular tipizat pe care il poti descarca de pe site-ul ONRC. Ai nevoie de acest aviz doar daca desfasori activitate economica in blocul respectiv. Daca ai sediul social in blocul respectiv dar nu desfasori activitati economice, nu ai nevoie de aviz.

Daca sotul sau sotia desfasoara activitati in cadrul PFA-ului, va trebui sa depui o declaratie suplimentara si tipizata prin care sa aduci la cunostinta acest fapt.

In unele cazuri ar putea sa ti se mai ceara documente doveditoare pentru patrimoniul de afectatiune, care iti atesta pregatirea profesionala sau care iti atesta experienta profesionala.

Costul infiintarii unui PFA

Costul infiintarii unui PFA

Vestea buna in ceea ce priveste infiintarea unui PFA este aceea ca nu te costa foarte mult. La ONRC nu platesti nici o taxa. Doar la notar va trebui sa platesti o taxa pentru specimenul de semnatura, care costa in jur de 60-80 de lei, in functie de notarul public la care mergi.

Daca ai toate actele necesare pentru PFA, vei avea firma infiintata in doar cateva zile de la depunerea acestora la ONRC. Nu uita insa de relatia cu ANAF. Ulterior trebuie sa iti inregistrezi firma si la Agentia Nationala de Administrare Fiscala pentru ca activitatea PFA-ului va trebui fiscalizata.